پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118746
نقش يک مقام مسئول در واردات روغن جنجالي/ «پالم» چگونه وارد ايران شد؟
تاریخ انتشار : 1393/06/12
نمایش : 1218
علاوه بر واردات قانوني اين روغن، وارداتي بسيار بيشتر از ميران واردات دولتي وجود دارد. به طوري که سالانه نزديک به يک و نيم ميليون تن روغن پالم نيز به صورت غير قانوني از مرزهاي کشور وارد مي شود که آماري حيرت انگيز و 2 برابر آنچه که دولت در سال گذشته وارد کرده، مي باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، يک ماه پيش بود که وزير بهداشت در اظهاراتي جالب به افشاگري در خصوص واردات و استفاده غير مجاز برخي شرکت هاي توليد لبنيات از روغن پالم پرداخت و به مردم نيز توصيه کرد که بجاي استفاده از لبنيات پرچرب، از لبنيات کم چرب استفاده کنند و در ادامه نيز از برخورد با واحدهاي استفاده کننده از اين نوع روغن خبر داد.  
 
همين افشاگري کافي بود تا به يکباره افکار عمومي در کشور به شکل قابل توجهي درگير مسئله روغن پالم و مضرات استفاده آن در برخي لبنيات و روغن هاي نباتي شود. اما نکته مغفول‌مانده در اين رابطه چگونگي واردات روغن پالم در کشور است. روغني که سلامت مردم را تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد و در سال گذشته بيش از 700 هزارتن به صورت قانوني و يک و نيم ميليون تن به صورت غير قانوني وارد کشور شده است. روغني که باوجود اسيد‌هاي چرب مضراتش هم‌اکنون در تمامي روغن‌هاي سرخ‌کردني در ايران، شيريني‌پزي‌ها، شکلات‌سازي‌ها و لبنيات استفاده مي‌شود.
 
 
آمار حيرت آور از واردات غيرقانوني پالم
 
شنيده ها حاکي از آن است که روغن پالم در حال حاضر به 2 شکل وارد کشور مي شود. راه اول و قانوني، وارداتي است که دولت براي مصارف خوراکي انجام مي دهد و سال گذشته واردات اين روغن در کشور به صورت قانوني به 700 هزار تن رسيد. اين در حالي است که بعد از سر و صداي ايجاد شده در رسانه ها رئيس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که امسال با کاهش ۳۰۰ هزار تني، ۴۰۰ هزار تن از اين روغن وارد خواهد شد که اگر مصرف شود سرانه مصرف آن در ايران مشابه سرانه مصرف در دنيا مي شود.  
 
البته سرانه مصرف اين روغن در کشور ايران نزديک به 2 برابر بيشتر از سرانه مصرف آن در دنياست. به طوري که سرانه مصرف آن در ايران حدود 10 کيلوگرم است، اما در اکثر کشورهاي دنيا اين رقم معادل 5 تا 6 کيلوگرم مي باشد.  
 
در اين بين اما ماجرا زماني تاسف بار جلوه مي کند که شنيده مي شود علاوه بر واردات قانوني اين روغن، وارداتي بسيار بيشتر از ميران واردات دولتي وجود دارد. به طوري که سالانه نزديک به يک و نيم ميليون تن روغن پالم نيز به صورت غير قانوني از مرزهاي کشور وارد مي شود که آماري حيرت انگيز و 2 برابر آنچه که دولت در سال گذشته وارد کرده، مي باشد.  
 
بنابراين با توجه به ميزان 700 هزار تني واردات دولتي و رقم يک و نيم ميليون تني واردات اين روغن به صورت غير قانوني، واردات اين محصول به بيش از 2 ميليون تن در سال مي رسد که در مقايسه با مصرف جهاني، به رقمي شگفت آور تبديل مي شود.  
 
پالم چگونه وارد ايران شد؟
 
مالزي به‌عنوان بزرگ‌ترين صادر‌کننده روغن پالم به ايران، سود‌هاي ميلياردي به جيب زده و بازرگانان ايراني نيز براي ورود هرچه بيشتر روغن پالم به کشور براي مالزيايي‌ها فرش قرمز پهن کرده‌اند. دامنه اين تجارت سودده به شکلي است که بازرگانان مالزي به همراه وزير صنعت‌ومعدن و کشاورزي اين کشور در اسفند ماه سال 1392 در همايش و نمايشگاه تجارت روغن پالم (ايران – مالزي) در سالن همايش‌هاي صداوسيما به ميزباني انجمن صنفي روغن نباتي ايران شرکت کردند.
 
اما ماجراي واردات اين روغن به کشور ما به 25 سال پيش بازمي گردد. زماني که يکي از مقامات مسئول فعلي، سفير ايران در کشور توليد کننده اين روغن ها بود و اولين بار آقاي سفير بود که روغن پالم را جزو واردات ايران قرار داد. در اين باره البته شنيده مي شود اين مقام مسئول از بازرگاني روغن پالم سود خوبي نيز به دست آورده است.  
 
روغن پالم چيست و چه ضررهايي دارد؟
 
تا مدتها قبل بسياري باورها با اين بود که شير کم چرب چندان فايده اي ندارد و شير مغذي و عالي همان شير پرچرب است که به گفيه ي برخي ها مستقيما از دامداري ها بدون انجام هيچ افزايش و کاهشي به دست مصرف کننده ميرسد اما هم اکنون بحث داغ افزودن روغن پالم به اين نوع شيرها نظر بسياري را تغيير داده است.
 
روغن پالم روغني از مغز ميوه ي نخل است. بزرگترين عرضه کننده ي اين روغن کشور مالزي است که به عنوان روغني بدن کلسترول در اکثر کشورهاي آفرقايي مورد استفاده قرار مي گيرد. روغن پالم در بين روغن هاي گياهي در رده ي آخر قرار دارد و به دليل داشتن ميزان بالاي چربي هاي اشباع شده براي مصرف بعد از تمام روغن هاي گياهي ديگر توصيه مي شود.
 
روغن پالم داراي اسيد اوئيک است که محققان مصرف آن را دليلي براي ايجاد و افزايش بيماري هاي قلبي دانسته اند. اين روغن داراي اسيدچرب پالميتيک نيز هست که يک اسيد چرب زنجيره متوسط و اشباع مي باشد. درضمن گفته شده که اين اسيدچرب ترانس است. اسيدهاي چرب که داراي پيوند دوگانه باشند يعني غير اشباع باشند، بسته به زاويه پيوند دوگانه مي توانند سيس يا ترانس باشند که نوع ترانس به دليل عدم شکست آنزيمي در سلولها تجمع يافته و مشکل ساز مي شود. اسيدچربي که اشباع باشد يعني پيوند دوگانه ندارد و نمي تواند ترانس باشد. به همين دليل روغن پالم ضرر دارد.از اين روغن به عنوان يک سوخت زيستي براي مصارف و ساخت بيوديزل ها نيز استفاده مي شود. جالب است بدانيد که از اين روغن در طول جنگ جهاني دوم براي تهيه بمب هاي ناپالم استفاده مي شده است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html